Het principe van de Knikheftruck

Het principe van de Knikheftruck

Ruimtebesparing, stabiliteit & tractie

De knikheftrucks bieden een aantal onmiskenbare voordelen ten opzichte van de conventionele heftrucks en reachtrucks. De continue innovatie van de knikheftruck zorgt dat Combilift machines ontwikkelt die zich onderscheiden op het gebied van ruimtebesparing en stabiliteit.

Aan de hand van deze twee punten lichten we hieronder het principe van de knikheftrucks toe.

 

 

Gerelateerde artikelen

› Over Aisle-Master

Ruimtebesparing

Dankzij het 205°  kniksysteem van Aisle Master kunnen de knikheftrucks in gangpaden werken die slechts 1,80 meter breed zijn. Dit leidt tot een forse ruimtebesparing. Deze ruimte kan vervolgens worden gebruik om meer magazijnstellingen te plaatsen waardoor de opslagcapaciteit en dus winstgevendheid van uw magazijn toeneemt.

 

Bespaar met een efficiënter magazijn

 

Hoge grondprijzen en oplopende energiekosten voor verwarming, verlichting en onderhoud van gebouwen spelen allemaal een rol in de stijgende exploitatiekosten van een magazijn of logistiek centrum. Het loont daarom om alles uit de capaciteit van een bestaand gebouw te halen, of om nieuwbouw zo efficiënt mogelijk te ontwerpen en in te richten.

De traditionele heftruck en de reachtruck zijn verreweg de meest gebruikte machines voor het interne transport van pallets. Met een gangpadbreedte van respectievelijk 3 tot 4 en 2,5 tot 3 meter gaat veel ruimte verloren die niet winstgevend is. Gebruikt u in uw huidige situatie heftrucks? Dan kunt u tot wel 50% extra palletplaatsen genereren. Gebruikt u momenteel reachtrucks? Dan is een resultaat tot 40% extra palletplaatsen met gebruik van de knikheftrucks ook zeker mogelijk!

 

 

Stabiliteit

Stabiliteitsdriehoek van de Bendi en de heftruck

Bij het ontwerpen van de moderne Aisle Master knikheftruck besteedde Combilift zeer veel aandacht aan de stabiliteit van de machines. Het is dan ook met name op dit vlak dat het unieke concept van de knikheftruck zich onderscheidt. Het uitzonderlijke ontwerp is namelijk zelfs vele malen stabieler dan de conventionele heftruck. Het voornaamste verschil ligt in een compleet andere toepassing van de gewichtsverdeling. Dit wordt duidelijk zichtbaar aan de hand van de stabiliteitsdriehoek die op elke heftruck van toepassing is (zie bovenstaande afbeelding).

 

 

Omgekeerde stabiliteitsdriehoek

Elke conventionele heftruck beschikt over twee voorwielen. Aan de achterzijde is - in geval van een driewiel heftruck - een gecentreerd achterwiel geplaatst of - in geval van een vierwieler - twee achterwielen verbonden middels een as. Hoe dan ook, in beide gevallen is de machine altijd met drie punten in contact met de grond - vandaar de stabiliteitsdriehoek. De heftruck balanceert continu het gewicht op de vorken met het contragewicht. Daar tussen ligt het zwaartepunt van het geheel.

Per definitie ligt het zwaartepunt bij elke conventionele heftruck al dicht bij de zijden van de stabiliteitsdriehoek. Wanneer het zwaartepunt buiten de stabiliteitsdriehoek komt te liggen wordt de machine instabiel en bestaat - in uitzonderlijke / extreme gevallen - het gevaar dat deze kantelt. Het maken van een bocht, zeker met een geheven last of te hoge snelheid, zorgt er voor dat het zwaartepunt op de rand of zelfs buiten de driehoek komt.

Het ontwerp van de knikheftrucks zorgt er met de besturing aan de voorzijde voor dat de stabiliteitsdriehoek wordt omgedraaid, zoals zichtbaar is op de afbeelding. Zodoende komt het zwaartepunt van de machine in het breedste deel van de driehoek te liggen. Dit creëert een uitzonderlijke stabiliteit, zelfs in een gedraaide positie van de mast en de voorwielen en met een maximaal uitgeschoven mast. Dankzij dit ontwerp is het mogelijk om met de Aisle Master lasten naar 15 meter hoogte te heffen met een stabiliteit die dat van de normale heftruck overstijgt.